Žongléri s pravdou

Autor: Matej Bučko | 1.10.2009 o 19:40 | Karma článku: 6,66 | Prečítané:  1536x

„Bitkári z radov Sparty a Baníka usporiadali tajnú bitku",  „Sparťania a baníkovci sa chvália veľkou bitkou" a iné podobné titulky sa objavili minulý týždeň na takmer všetkých českých spravodajských portáloch. MF Dnes, sport.cz, nova.cz, TV Prima. Všetci priniesli správu o veľkej chuligánskej bitke, ktorá sa mala odohrať na diaľnici medzi Prahou a Brnom a participovať v nej malo viac ako 200 ľudí. Senzácia ako hrom po dvoch dňoch spľasla, ukázalo sa, že bitka sa neodohrala a všetko bolo vymyslené.

Ako je možné, že seriózne médiá sa nechali nachytať? Stačilo, že admini internetového portálu hooligans.cz zverejnili na svojich stránkach fiktívnu správu o uskutočnenej bitke. Podobné reportáže o stretoch medzi fanúšikmi sa na tejto stránke objavujú pravidelne a pre novinárov sa stali ľahkým zdrojom citácií pri informovaní o násilí na štadiónoch. Žurnalisti si ani tentoraz nenechali ujsť senzáciu a slepo prebrali informácie z chuligánskeho portálu. Správu zverejnil jeden spravodajský web, potom druhý a ostatné médiá aj keď možno pochybovali o reálnosti celej informácie, nemohli ostať pozadu. Bol by asi prúser v konkrétnej redakcii, ak by sa potvrdilo uskutočnenie bitky a akurát „my" by sme to odignorovali.  Jedine Mladá Fronta Dnes jasne vyslovila podozrenie, že ide o kačicu, že je to pravdepodobne pasca na novinárov. Celú absurdnú situáciu zaklincovala televízia Prima, ktorá neváhala dať reportáž o bitke do hlavných večerných správ. Hneď za tým nasledoval príspevok o dôveryhodnosti médií, že televízii verí 60% populácie.

Ak bol motív správcov hooligans.cz akýkoľvek, poukázal na jedno. Na silu, ktorú médiá majú a na to, že nie všetko, čo sa v nich objaví je pravda. Zabúdame, že v médiách pracujú ľudia ako my, omylní, žiadni supermani. Pracujú pod tlakom, často na získanie dostatočných podkladov, či overenie informácie nemajú čas. Pracujú v súkromných firmách, ktoré musia mať príjmy a tie zabezpečí len čítanosť. Novinárska práca je ovplyvňovaná toľkými subjektívnymi faktormi, že očakávať objektívnosť od médií je naivné.

Napriek tomu získali tlač či televízia nenormálnu moc nad verejnosťou. Ľudia médiám dôverujú. To čo sa v nich objavuje považujú za pravdu a objektívnu súčasnosť.
A novinári si túto moc často uvedomujú. Nadobudnú božský pocit bojovníka za pravdu a spravodlivosť, no nevšímajú si, že vo svojej zaslepenosti po pravde a spravodlivosti dupajú.

Majú v rukách strašnú moc. Uverejnia správu o bitke, ktorá sa nikdy nestala a v okamihu si ju prečítajú tisíce ľudí. Začnú diskutovať pod článkami o zberbe, ktorú musí polícia pacifikovať z peňazí daňových poplatníkov, či navrhujú exemplárne tresty. Pritom polícia ani záchranka neminula ani korunu, nemusela v ten osudný pondelok proti žiadnym vagabundom zasiahnuť. Vzhľadom k tomu, že webové portály o svojom omyle neinformovali, doteraz zrejme existuje plno ľudí, ktorí veria tomu, že niekde pri Brne sa na neznámom mieste pobili chuligáni Sparty a Baníka. A pri pive o tom rozprávajú známym a spoločne sa rozhorčujú nad niečím, čo patrí do ríše fantázie.

Médiá sú dobré ako zdroj aktuálnych informácií. No tieto informácie sú zdeformované osobou žurnalistu a tlakmi, ktoré na neho pôsobia. To by sme mali my všetci pochopiť. A vy novinári si konečne uvedomte, že nie ste bojovníkmi dobra proti zlu, že nemáte patent na pravdu. Ste rovnaké nuly ako my blogeri, s tým rozdielom, že vaše články číta o tisíce viac ľudí.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Plavčan vysvetľoval eurofondy, z tlačovky utiekol

Minister školstva zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel vysvetliť pochybné dotácie. Dovolil dve otázky pre televíziu a ušiel.

KULTÚRA

Dedečkove skutočné stavby sme ešte nevideli. SNG by mohla byť prvou

Najskloňovanejšie sú štyri jeho stavby.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.


Už ste čítali?